6. mai 2024

Årsmelding 2022

Støtteforeningen for mennesker med psykiske helseproblemer

Org.nr. 975997650, Post/besøksaddresse Storgata 39, Oslo

post@aurora.stotteforening.no www.aurorapsykiskhelse.no

Aurora er på Facebook

ÅRSMELDING 2022

Foreningen «Aurora -støtteforening for mennesker med psykiske helseproblemer» leier et hyggelig kontor i Storgata 39. Her har vi mulighet til å ha åpent kontor og forskjellige gruppeaktiviteter for medlemmene våre. På kontoret foregår Auroras styremøter, planlegging, likemannssamtaler og annet administrativt arbeid. Foreningen driftes i stor grad med frivillig innsats fra pårørende og tidligere pasienter.

To representanter fra Aurora har deltatt i Fellesaksjonen for medisinfrie behandlingstilbud og i planleggingen av Amaliedagene. De fleste møtene på Zoom. Amaliedagene er en psykisk helse festival som arrangeres på Litteraturhuset over fire dager i august.

Aurora har hatt ett styremøte i måneden.

Aurora har hatt arbeidsutvalgsmøter en gang i måneden. Arbeidsutvalget består av leder, kasserer og sekretær.

Åpent kontor: Hver onsdag fra 16-19 i vårsemesteret.

Følgetjenesten: En representant fra Aurora kan følge medlemmer til samtale på DPS, støtte medlemmer i retten o.l. Gjennom året har Aurora hatt flere støttesamtaler på telefon.

Aurora har hatt temamøter i 2022; Ta gode selfier, Møte med samtale og vaffler, Vi samtaler om psykose, Den gode samtalen, Eteriske oljer hva de kan gjøre for oss (Løsne opp i depresjon) smykkedesign.

Aurora har hatt kunst og kulturkvelder for medlemmene; i februar var vi på teater. I februar og mars kunne Aurora tilby konsert med Krinkastningsorkesteret.

Kreativt verksted med silkeblomster.

Vårfest 2. mars på Majorstuen seniorarena som erstatning for julebordet som ble avlyst pga Corona. Ca 40 deltakere

Kreativt skriveverksted, på Auroras kontor 4 ganger i vårsemesteret, kursleder Reidun Berger. Hun er pårørende. (7. mars, 21. mars, 4. april og 25 april) God deltagelse.

Aurora har hatt utflukter; Botanisk hage 8. og 15. mai, Tøyenparken, Bondens marked og Blåfargeverket.

Aurora har hatt Åpent kontor regelmessig, annenhver onsdag i høstsemesteret.

Årsmøte i Aurora 23. april 2022 på Frivillighet Norges lokaler.

15. juni fikk vi av Frivillighet Norge godkjent Auroras dag. Tema for dagen var å spre glede med papirblomster.

St. Hansaften med reker og loff på Auroras kontor. Godt oppmøte.

Søndag 10. juli var det sommerfest i Moss. Det ble arrangert felles avreise fra Oslo med private biler. Godt oppmøte.

Utflukt til Vollen i Asker. Bringebærfestivalen. Lørdag 13. august.

Amaliedagene; et samarbeid mellom WSO, Hvite Ørn og Aurora. 19. – 22. august. Aurora hadde ansvaret for søndagens arrangement i Ris kirke med tekstopplesning, spilling på lur og sanger ved Skammens grav. Godt oppmøte ved Skammens grav.

Psykisk helsekonferanse «Menneskerettigheter, tvang og etikk» tre fra styret deltok på to dagers konferansen på Hamar.

Akuttnettverkets konferanse på Gardemoen, to fra styret deltok. Tema «Akutte tjenester i psykisk helsevern, kvalitet og forbedring»

Salsa kurs på Majorstuen seniorarena. Fire kurskvelder betalt av Scheiblers legat, pluss fire kurskvelder donert av anonym kursdeltaker. To danselærere. Godt oppmøte. Meget populært arrangement.

Kreativt skriveverksted høstsemesteret oktober-november, fortsetter etter nyttår. Godt oppmøte.

Verdensdagen for psykisk helse 10.10-22. Aurora leide Amalie Skrams salen i Litteraturhuset, Oslo, med fire debattanter/foredragsholdere. Tema var opptrappingsplanen for psykisk helse; hvilke endringer ønsker vi oss. Godt oppmøte, full sal.

Juleverksted på Auroras kontor 22.november, godt oppmøte. Det ble laget dekorasjoner til julebordet.

Auroras julebord 30. november på Majorstua seniorarena. Godt oppmøte. Hjemmelaget julemat ved styret; laks, ribbe, pinnekjøtt og gløgg. Gratis for medlemmer. Salsa dans som underholdning. Julebordet var årets siste arrangement og meget vellykket!

Please follow and like us:
fb-share-icon